Blekinge Gäddfestival 2012

Willy, Viktor, Martin och jag skulle fiska tillsammans denna helg. Jag hämtade Martin med bilen för att sedan lasta i våran utrusning i båten för att sedan möta upp Viktor på Dragsö camping. Allt gick planenligt utan några incidenter och utlämningen av startnummer var över på några minuter. Jag hann med en slurk termoskaffe innan starten gick 08:00.

Vi var lite tveksamma om våran plan att fiska i yttre skärgården skulle lyckas för att det var lovat mycket blåst under dagen. Willy styrde båten galant genom vågorna och efter efter 45 minuters båtväg var vi framme. Vi vinkade till Team under ytan som kom samtidigt fast från ett annat håll. Dom brukar fiska bra så vi hade kanske rätt taktik denna gång.

Vi kämpade på och omgrupperade ganska ofta på ett mindre område. Fisk landades till höger och vänster men allt som vi fick upp var smått. Vinden tilltog och vi tog ett gemensamt beslut att flytta oss inåt till grundvikar i stället. Även här hade vi ett riktigt trevligt fiske med många kontakter och landade gäddor. Jag tog den största som vi mätte till 85 cm, nu hade jag i alla fall en gädda som klarade inmätningsgränsen på 80 cm. Skönt!

Nu var det dags för middag. Vi ankrade båten i lä. Jag dukade upp smörgåstårta, småförpackningar av Mer och mjölkchoklad till efterrätt. Vi var alla vrålhungriga efter timmar av nötande i vinden.

Efter maten så fortsatte vi med samma taktik men endast mindre gäddor högg på våra beten. Vi landade faktiskt 44 gäddor under den första dagen – en st över 80 cm, fem över 70 cm och resten var mindre.

Gäddfestivalens andra dag.

Vi hämtade Viktor och våra nummerbrickor på Dragsö och sedan åkte vi över den extremt gropiga fjärden mot Sturkö. Vi planade genom vågorna i medvind och körde kanske lite för fort. Båten doppade fören i en våg och vi blev totalt översköljda av vatten. Det kom säker in flera hundra liter vatten i båten och länspumpen fick arbeta.

Vi valde till en början med att fiska grunt och i lä, ingen vidare utdelning varken i antal eller storlek. Vi flyttade oss till vatten längre ut men här var det omöjligt att fiska pågrund av den förba…….e spagettin. Vi kunde helt enkelt inte finna några riktiga hotspots. Antingen blåste det för mycket.  Ankaret släppte, detta trots att jag bytte till svärfars gamla 12 kilos blyplätt. Gud så tung den var att dra upp. Lite trötta och håglösa så var det ju äntligen time för lunch. Bullens korv med bröd, rostad lök, potatissallad och röd saft. Måltiden avnjöts i lä och solen värmde oss, makalöst gott – en riktig kvalitetsfika! Sjökorten åkte upp och en eftermiddagsplan snickrades ihop.

Det skulle visa sig att den var riktigt usel. Bara mindre gäddor och spagetti fick vi på våra krokar. Under dag nummer två landade vi totalt 19 gäddor.  Det är inte så dåligt, trist bara att ingen av dagens gäddor var över 80 cm.

Nu hade klockan blivit mycket vi fick vi forsera de stora vågorna mellan Möcklöbron och Verkö i motvind. Det gick mycket bra att köra i 17 knops fart och överfarten blev gropig men relativt torr. Vi lämnade in brickorna och pratade lite med mannarna från Team Predatorfiske innan det var dags för oss att styra båten till Lyckebyån.

Jag hamnade till slut på plats 69 i resultatlistan. Det tycker jag är helt ok!

1 tanke på “Blekinge Gäddfestival 2012

1. En svårfiskad helg men ändå trevligt att komma ut i Karlskronas skärgård. Kommer att bli fler turer i framtiden. Tveksamt om jag hinner upp i höst men till våren blir det säkert.