Sportfishmaster SM i gäddfiske 2013 Eskilstuna 12/10

Vi var väl förberedda inför Sportfishmaster. En bromsad 80 trailer hade lånats ut av Uffe på Sandhamn Marine. Sjökort över tävlingsområdet hade beställts och fingranskats. Vi åkte redan på torsdagen efter jobbet och sov över hos fru Björks brors hus i Norrköping. Där mötte även Willy upp efter buss och tågresa från Deje. Efter frukost i Norrköping åkte vi emot Eskilstuna och Sundbyholms slott där tävlingen skulle gå av stapeln. Allt gick lugnt och fint och snart var Bustern i vattnet, vi var incheckade både hos tävlingsledningen och i våran juniorsvit som visade sig vara en trevlig stuga med två sovrum och separat allrum. Perfekt!

Juniorsviten

Vi tog det lugnt och småpratade med andra fiskeentusiaster för att samla information inför tävlingsdagen. Vi åkte in till Eskilstuna för att äta och då besökte vi en friluftsbutik och en fiskeaffär och fick några användbara fisketips om potentiella gäddställen. Klockan åtta var det dags för Kaptensmöte inför tävlingsdagen uppe i den stora salongen på slottet.

KaptensmöteVi somnade gott ca klockan elva och var hyfsat pigga när vi traskade över till slottet för att äta frukost. Frukosten var supersmaskig och det fanns massor av gott. Till och med våfflor. Termosarna fylldes på till en kostnad av 55 kronor. Efter frukosten var det samling nere i hamnen för nationalsång och därefter skulle startskottet gå.

Dimman låg över fjärden och det var nästan lite spöklikt när 90st båtar puttrade på tomgång innan det var dags för att lägga i växeln och gasa på.

Kolla in starten på Fisheco. Den är magisk.

stax innan startskottet

Våran plan var att köra österut och fiska vid några bränningar utanför några småöar. ”Länsman” det var andra båtar som var på väg dit och vi valde en annan ö i närheten. Vi fiskade en stund och Willy hade kontakt med gädda. Ett hugg i tailen och nu visste vi att det fanns gädda i området. Jag körde med en viktad gäddfluga och nu smäller det på. Lite trassel vid håvningen och Willy räddar situationen genom att ta ett gälgrepp och lyfter exemplariskt in 95cm gäddan. Jag blir riktigt glad över gäddan och alla känner att vi har fått en kanonstart.

004 Vi fortsätter att nöta på och Viktor tappar någon liten snipa, detta var synd för det kommer att visa sig att även en liten gädda påverkade slutresultatet. Vi omgrupperar till en nordlig vik. ”Rällingeviken” denna ser riktigt het ut i våra Karlskronaögon. Vi har riktigt fel och det går ett par timmar utan ett enda hugg så vi beslutar oss för en längre förflyttning mot Prästholmen. Vi kommer aldrig dit för vi kör över ett outmärkt grund strax utanför Rällingeviken och propeller och växelhus på den stora motorn får allvarliga skador. Efter denna insident så fiskar vi oss tillbaka emot Sundbyholm och jag krokar en liten 57cm gädda sedan är det totaldött.

Efter målgång så serveras det korv och för de som vill går det att köpa öl. Detta smakar gott och var perfekt ordnat av tävlingsledningen.

korvgrillningVi träffar några av de andra killarna från Karlskrona. Vi har fiskat ungefär lika dåligt eller bra. Vi konstaterar att Team Pilot har fiskat upp otroliga 473 cm. Team Karlskronafiske hamnar på en 60 plats och är definitivt inte sist så det känns gott.

Alexander Ek, Viktor, Simon, och HenkeEn snackis mellan oss från Karlskrona och Blekinge var vilken enorm skillnad det är på vattnet. Ibland är Karlskrona skärgårds vatten nästan lika klart som i en swimmingpool. Vi upplevde vattnet i Mälaren utanför Eskilstuna nästan som lervällning. Obefintlig sikt och på vissa ställen såg det ut som om det var algblommning.

Algblommning?

Efter en makalös prisutdelning med fantastiska priser och fyrverkerier när vinnarbåten delas ut till killarna i Team Pilot är vi nöjda och trötta efter en händelserik tävlingsdag och går och lägger oss.

Inga problem med att ta upp båten eller att köra hem från Eskilstuna, dock ganska segt. Det tar oss 6,5 timmar att komma hem. Nu hoppas jag att skadan inte tar så lång tid att fixa för vecka 44 kommer Willy hem då han har höstlov. Då måste båten vara i topptrim igen så att vi kan fiska och även deltaga i Karlskrona Pike Tournament som Team UnderYtan brukar arrangera.

Vad hände under måndagen 14/10

Efter att letat upp försäkringsuppgifterna var det bara att skriva en skadeanmälan hos Svenska Sjö. Handläggaren förstod mitt dilemma och hanterade anmälan direkt och efter en timme hade jag skaderegleringsnummret och kunde traila båten till Sandhamn marine. Våran båt prioriterades av verkstaden och de kunde snabbt konstatera att växelhuset och propeller behöver bytas. Detta kostar ganska mycket pga att båt och motor är från 1999.

På verkstadSurt sa räven! Motorn måste lagas eller bytas ut, Inget vi kan hjälpa det är bara att ta ett beslut om motorn ska lagas eller skrotas. Kommer att leta på blocket om det går att få tag på ett begagnat växelhus då blir det betydligt billigare.

3 tankar om “Sportfishmaster SM i gäddfiske 2013 Eskilstuna 12/10

1. Självrisken kostar 4700 kronor, och sedan är det många faktorer som påverkar vad slutnotan hamnar på. Tex åldesavdrag på de nya reservdelarna på 50%. Just nu är statusen att ett nytt växelhus kostade mera än motorn var värd och jag hoppas på ett begagnat och renoverat växelhus.
    Vi får se hur det går.
    Hälsningar Håkan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )